Eilen olin vaeltamassa Ruovedellä Helvetinjärven kansallispuistossa. Olin liikkeellä viiden työkaverin kanssa, lähdettiin iltapäivällä ja tultiin illalla jo kotiin. Meillä on erilaisia harrastekerhoja työpaikalla, ja minä kuuluun "elämyskerhoon", jonka reissu tämä oli. Käveltiin yhteensä muutama kilometri, laskeuduttiin Helvetinkolu alas, käytiin päivätuvalla, tehtiin nuotio ja paistettiin makkaraa ja kiivettiin taas kolu ylös. Helvetinkolu on kaksi metriä leveä ja yli 38 metriä korkea sola, jolla on pituutta noin 40 metriä. Halkeama on saanut alkunsa kallioperän halkeillessa parisataa miljoonaa vuotta sitten.

Sään suhteen kävi hyvä säkä, emme kastuneet lainkaan. Tampereella oli satanut välillä oikein kunnolla, mutta kansallispuistossa ei tullut pisaraakaan. :o) Kaksi ihmistä tuli alkumatkasta vastaan, muuten saimme kulkea ihan omassa rauhassamme. Kivaa oli, tarvii mennä joskus paremmalla ajalla uudestaan.

626446.jpg      626447.jpg

Helvetinkolu.                                          Iso-Helvetinjärvi (ja oranssi piste olen minä).

Kuvat: Harri Heikkonen